بایگانی نوشته‌ها

نت موسیقی فلوت | Traditional English - Greensleeves

نت موسیقی فلوت | Traditional English - Greensleeves

به جرأت این قطعه، یکی از معروف ترین قطعات فولک انگلیسی است. جالب است بدانید که عده ای بر این باورند که شاه انگلستان، هنری هشتم این قطعه را برای عشق خود و ملکه آینده انگلستان، آن بولین | Anne Boleyn نوشته است. به هر حال عده ای هم بر این باورند که اینطور نیست، چراکه معتقدند قطعه گرین اسلیوز | Greensleeves بر اساس یک سبک ایتالیایی نوشته و ساخته شده که تا بعد از مرگ کینگ هنری هشتم، به انگستان راه پیدا نکرده بود. هم در نت‌ موسیقی و هم در فایلهای صوتی، ما آکورد و صدای گیتار مانندی را برای شما آماده کرده ایم که بتوانید به عنوان آکومپانیمنت (همنوازی) این قطعه را اجرا کرده و لذت ببرید.
آموزش اهمیت و نحوه مراقبت از فلوت‌‌های کلیددار در داخل هارد کیس

آموزش اهمیت و نحوه مراقبت از فلوت‌‌های کلیددار در داخل هارد کیس

در این مقاله قصد داریم به آموزش نکاتی در مورد نحوه صحیح مراقبت از فلوت کلیددار را با شما مطرح کنیم. همیشه خودتان را ملزم کنید که هرگز فلوت‌تان را به حال خود رها نکنید! قطعات و فلوت را به صورت جداگانه در هارد کیسش قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که فلوت همیشه در کیس ‌اش نگهداری می‌شود. در غیر این صورت اگر آن را در فضای دیگری مثلا روی میز یا روی تخت! رها کنید، احتمال افتادن و آسیب دیدن آن بیشتر می شود.
آموزش روش صحیح خشک و تمیز کردن فلوت کلیددار

آموزش روش صحیح خشک و تمیز کردن فلوت کلیددار

فلوت شما ابزاری گران قیمت و باارزش است و پس از هر بار نواختن باید بخوبی تمیز شده و درست مراقبت شود تا در شرایط خوبی باقی بماند. بسیار مهم است که فلوت خود را بعد از هر بار استفاده تمیز و خشک کنید. هنگام سرهم کردن و جداسازی یک فلوت کلیددار، اینکار را همیشه به آرامی انجام دهید و قطعات و جعبه فلوت‌تان را بر روی یک سطح امن و صاف بگذارید. قطعات را به آرامی باز کنید : به ترتیب، ابتدا سرساز | Head Joint را جدا کرده و سپس پای فلوت | Body Joint را از بدنه فلوت | Body Joint جدا کنید. این کار باید با دقت انجام شود. مطمئن شوید که در حین انجام کار، کلیدها و پدها را لمس نمی کنید چرا که آنها به راحتی آسیب می بینند.
محمدعلی لقا

محمدعلی لقا

ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﯽ ﻟﻘﺎﺀ در سال ۱۳۲۱ در ﺗﻬﺮﺍﻥ متولد شد. محمدعلی لقاء ﺍﺯ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﺳﺎﻝ ۱۳۳۵ فراگیری ساز فلوت را نزد ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻋﺒﺎﺱ ﺧﻮﺷﺪﻝ آغاز کرد و ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۴۸ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﮐﺎﻣﺒﯿﺰ ﺭﻭﺷﻦ ﺭﻭﺍﻥ، ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﺍﻩ ﯾﺎﻓﺖ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﮐﺮﯾﺴﺘﯿﺎﻥ ﺩﺍﻭﯾﺪ یادگیری این ساز ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ از دانشگاه تهران ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﻮﺩ.
استاد لقاء ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۵۰ ﺳﺎﻝ ﺗﺪﺭﯾﺲ، سابقه تدریس در :
ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﻨﺮ
ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﯽ (ﻭﺍﺣﺪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﺮﮐﺰﯼ).
ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻭﺍﺣﺪ ﭘﺴﺮﺍﻥ و دختران.
ﻣﺮﮐﺰ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ.
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۴۵ به ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺪﺭﺱ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۱۳۶۵ ﺩﺭ ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻭ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺗﻬﺮﺍﻥ.
در کارنامه خود بهمراه دارند.
کنکور نوازندگی فلوت در ایران میزبان رقابت‌کننده‌های خارجی می‌شود

کنکور نوازندگی فلوت در ایران میزبان رقابت‌کننده‌های خارجی می‌شود

پنجمین کنکور نوازندگی فلوت توسط انجمن فلوت ایران به دبیری هنری آذین موحد از ۲۴ تا ۳۱ فروردین در تالار آوینی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
آذین موحد، عضو هیأت علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران و بنیانگزار انجمن فلوت ایران در مورد این مسابقه توضیح داد: «انجمن فلوت ایران که کانون متمرکز بر فعالیت‌های تخصصی نوازندگی فلوت در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است، پنجمین کنکور حرفه‌ای خود را از تاریخ ۲۴ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ در تالار آوینی پردیس هنرهای زیبا برگزار خواهد کرد. این مسابقه هر چهار سال توسط انجمن فلوت ایران برگزار می‌شود و هدف آن آشنا کردن نوازندگان ایرانی با استانداردهای حرفه‌ای نوازندگی فلوت کلاسیک و همچنین معیارهای حضور در کنکورهای بین‌المللی و آشنایی با نحوه داوری در کنکورهای بین‌المللی است.»
فلوت‌های مشقی یا هنرجویی | Student Flutes

فلوت‌های مشقی یا هنرجویی | Student Flutes

عموماً بزرگ‌ترین تفاوت میان سه دسته فلوت‌های هنر جویی | Student Flutes ، فلوت‌های نیمه حرفه ای | Intermediate Flutes و فلوت‌های حرفه‌ای | Professional Flutes ، تفاوت در متریال مورد استفاده و ساختمان این فلوت هاست.کیفیت ساخت فلوت های تولید انبوه، روز به روز بهتر می‌شود و همین امر خرید سازهای با کیفیت تر و ارزان تر را امکان پذیر کرده است.تقریبا تمامی فلوت های مشقی از ورشو (آلیاژ نیکل - نقره) بهمراه روکش نازکی از فلز نقره و بدون دخالت دست و کاملا به کمک ماشین آلات ساخته می‌شوند و بهتر است بدانید که فلوت کلیددار تمام نقره استرلینگ، چه در سرساز چه در بدنه و پایه، نداریم!
یان اندرسون | Ian Anderson

یان اندرسون | Ian Anderson

یان اسكات اندرسون متولد 10 آگوست 1947 میلادی، خواننده‌ اسکاتلندی، آهنگساز و نوازنده ماهر چندین ساز می باشد كه با رهبری گروه موسیقی راک معروف جتروتال | Jethro Tull ، شناخته می‌شود.
در سال 1959 میلادی، خانواده اندرسون ساكن بلك پولِ | Blackpool شهر لنكِشایر | Lancashire شدند. جایی‌ كه یان از 1964 تا 1966 میلادی به كالج هنرهای زیبا در آن شهر می‌رفت.
او در نوجوانی برای یك شركت پخش روزنامه فروشندگی می‌كرد و مجبور بود همیشه كنار قفسه روزنامه‌ها بایستد. خودش بعدها گفت كه آن دوران در وقت ناهار مجله‌های ملودی میكر و نیومیوزیكال اكسپرس را می‌خوانده و از آنها برای نوازندگی در گروه‌های موسیقی الهام می‌گرفته است.
این هنرمند باسابقه از سال ۱۹۶۲ وارد دنیای موسیقی شد. او در ابتدا تحت تاثیر گروه جاز بزرگ پدرش به این سبک علاقه‌مند شد و در ادامه نیز به موسیقی راک گرایش پیدا کرد. او همچنین به‌شدت تحت تاثیر راک اند رول و خصوصا موسیقی الویس پرسلی Elvis Presley قرار داشت.
عماد رام

عماد رام

عماد رام هنرمند و خواننده ایرانی، در یازدهم اسفند سال ۱۳۰۹ خورشیدی در ساری بدنیا آمد. او از دوران جوانی علاقه زیادی به فلوت داشت و نی‌های خود را سوراخ می‌کرد و در آنها می‌دمید. او در سال ۱۳۲۲ خورشیدی به تئاتر روی‌آورد و علاوه بر نقش کمدین‌ها در پشت پرده می‌خواند و فلوت می‌زد.
عماد رام در سال ۱۳۳۵ به تهران آمد و و به اداره هنرهای زیبا رفت و نت و سازشناسی را نزد استادان خود فراگرفت. او دارای مدرک لیسانس از دانشسرای کشاورزی بود. از سال ۱۳۵۰ به سرپرستی یکی از ارکسترهای فرهنگ و هنر منصوب شد.
از عادت‌های غلط و اشتباهات رایج هنگام فلوت زدن خودداری کنید!

از عادت‌های غلط و اشتباهات رایج هنگام فلوت زدن خودداری کنید!

اشتباهات شما در نوازندگی فلوت، به مرور زمان بصورت عادت های غلط در پوزیشن نوازندگی شما نهادینه و ثبت می شوند و در آن مرحله است که اصلاح و تغییر این عادت های اشتباه، بسیار دشوار و زمان خواهد بود.
در این مقاله سعی می کنیم رایج ترین اشتباهات و عادتهای غلط در نوازندگی فلوت کلیددار را مطرح کرده و بحث کنیم. اگر شما هم تجربه ای از اصلاح ایرادات نوازندگی خود دارید، در بخش نظرات همین صفحه با بقیه نوازندگان فلوت به اشتراک بگذارید.
نواختن فلوت، ایستاده یا نشسته؟

نواختن فلوت، ایستاده یا نشسته؟

شما تصمیم می گیرید که هنگام فلوت زدن بنشیند یا بایستید، اما لازم است هر دو حالت ایستاده و نشسته را بشناسید و نکات مربوط به آنها را بدانید.
در صورتی که در یک گروه یا آنسامبل می نوازید، احتمالاً بصورت نشسته تمرین و حتی اجرا می کنید. نشستن کمتر خسته کننده است اما ایستادن به شما اجازه می دهد که بهتر نفس بکشید و صدای بهتری را تولید کنید.
صرف نظر از موقعیت ایستاده یا نشسته ای که استفاده می کنید، تمام دستورالعمل‌ها را برای سر و بازو و کمرتان، در هر دو حالت دنبال کنید.
آموزش نحوه صحیح دست گرفتن فلوت کلیددار

آموزش نحوه صحیح دست گرفتن فلوت کلیددار

نگه داشتن صحیح فلوت در دستانتان بنظر دشوار می رسد، چرا که نکات زیادی را باید به خاطر بسپارید. ولی نگران نباشید، در صورتی که موقعیت‌های انگشت گذاری و وضعیت بدنی خود را بطور مداوم تمرین کنید، به زودی می توانید در این مسیر، احساس بهتری نسبت به نحوه دست گرفتن ساز خود داشته باشید. با یادگیری برخی از نکات اساسی، شما قادر می شوید راحت تر به کلید های مورد نظر انگشتانتان دست پیدا کنید، بهتر نفس بکشید و از عوارض پزشکی هم خودداری کنید.فلوتیست‌ها ممکن است نظریه های مختلفی در رابطه با نحوه دست گرفتن فلوت داشته باشند، پس در این صورت اگر دستورالعمل فیزیکی خاصی برای شما جواب نداد، در نهایت می‌توانید از یک استاد فلوت سوال بپرسید.
نت موسیقی فلوت | N.R.Korsakov - Flight of the Bumblebee

نت موسیقی فلوت | N.R.Korsakov - Flight of the Bumblebee

دانلود نت موسیقی قطعه کلاسیک پرواز زنبور عسل : Flight of the Bumblebee | اثر نیکلای ریمسکی کورساکوف | Nikolai Rimsky-Korsakov | تنظیم شده برای فلوت | این قطعه دارای فایل صوتی اجرا نیز می باشد. همچنین این قطعه را به نامهای دیگری مثل پرواز زنبورها، آهنگ هاچ زنبور عسل و بامبلبی نیز می شناسند.
نت موسیقی فلوت | J.S.Bach - Bourree

نت موسیقی فلوت | J.S.Bach - Bourree

دانلود نت موسیقی قطعه کلاسیک Bourree - from Lute Suite No.1 in E minor | اثر یوهان سباستین باخ | Johann Sebastian Bach | تنظیم شده برای فلوت و ساز گستره باس | این قطعه دارای فایل صوتی اجرای کامل و فایل صوتی همنوازی نیز می باشد. بدین ترتیب که شما می توانید با استفاده از این فایل صوتی، قطعه را بهمراه ساز گستره باس مثل ویولنسل، گیتار باس و...، همنوازی کنید.
راهنمای خرید فلوت کلیددار دست دوم

راهنمای خرید فلوت کلیددار دست دوم

حتما تا به حال شده که بخواهید یک فلوت دست دوم انتخاب کنید و بخرید، ولی دقیقا ندانید چطور و بر اساس چه شرایط و معیارهایی باید آن را انتخاب کنید و چطور تشخیص دهید که آن فلوت در شرایط مناسبی قرار دارد یا خیر.در ادامه، مواردی را که در هنگام خرید یک فلوت کارکرده باید چک کنید، بررسی می کنیم.
دانلود دفتر نت موسیقی | دیجیتال PDF

دانلود دفتر نت موسیقی | دیجیتال PDF

وب سایت ایران فلوت، مجموعه ای ارزشمند از انواع گسترد‌ه‌ای از کاغذهای پارت نویسی ارکستر و ساز فلوت را برای دانلود و استفاده شما عزیزان بطور رایگان فراهم کرده است.در ادامه این صفحه شما می توانید مجموعه کاملی از پرکاربردترین انواع کاغذهای نت نویسی موسیقی را بصورت دیجیتال، با بالاترین کیفیت چاپ با فرمت PDF، دانلود کرده و به تعداد دفعات نامحدود چاپ و استفاده نمائید :
با مکانیزم‌ها و آپشن‌های فلوت‌ کلیددار آشنا شوید

با مکانیزم‌ها و آپشن‌های فلوت‌ کلیددار آشنا شوید

از زمان اختراع و ساخت فلوت بوهم توسط مخترع آلمانی، تئوبالد بوهم، طی گذر سالیان، مکانیزم و ساختار این فلوت ها به مرور زمان پیشرفت کرده و بهینه سازی شده‌اند. بطوری که برخی از این مکانیزم ها، تبدیل به بخش ثابت طراحی فلوتهای استاندارد شده و برخی دیگر از این مکانیزم ها بصورت آپشنال و سفارشی در ساختار فلوت های کلیدی تعبیه شده و مورد استفاده قرار می گیرند.برخی از این مکانیزمها، از سالهای بسیار دور، در ساخت فلوت های کلیددار در شرکت های سازنده مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند، در حالی که برخی دیگر از این آپشن ها حاصل طراحی و ابداعات جدید سازندگان و طراحان فلوت می باشند و این آپشن ها در سازهای قدیمی تر مشاهده نمی شوند و فلوت های ساخت سالهای دورتر، معمولا کمتر مشمول بهره گیری از این امکانات بوده اند.
نت موسیقی فلوت و پیانو | G.Bizet - Habanera

نت موسیقی فلوت و پیانو | G.Bizet - Habanera

دانلود نت موسیقی قطعه کلاسیک Habanera from Carmen | اثر ژرژ بیزه | Georges Bizet | تنظیم شده برای همنوازی فلوت و پیانو | این قطعه دارای فایل صوتی اجرای کامل | و فایل صوتی همنوازی پیانو برای فلوت می باشد. بدین ترتیب که شما می توانید با استفاده از این فایل صوتی، قطعه را در بهمراه پیانو، همنوازی کنید.
آموزش روش صحیح برداشتن و قرار دادن فلوت کلیدی در هارد کیس

آموزش روش صحیح برداشتن و قرار دادن فلوت کلیدی در هارد کیس

فلوت های زیادی در اثر زمین خوردن در هنگام خروج از کیس با روشی اشتباه آسیب می بینند. با نگاه کردن به نام برند فلوت کلیدی که اغلب بروی درب کیس ساز حک شده است، به راحتی می توانید تشخیص دهید که کدام طرف از کیس باید رو به بالا قرار بگیرد. روش دیگر تشخیص آن، نگاه کردن به دستگیره کیس است (در صورتی که کیس فلوت شما دستگیره دارد) دستگیره جعبه نگهداری فلوت بطور معمول در نیمه پایین کیس تعبیه می شود.
آموزش اصول نگهداری فلوت‌های ریکوردر

آموزش اصول نگهداری فلوت‌های ریکوردر

بطور کلی، آلات موسیقی، نوعی ابزار ظریف و دقیق بشمار می آیند که نیازمند مراقبت و رسیدگی منظم و اصولی می باشند. فلوت های ریکوردر هم از این قاعده مستثناء نیستند. در این مقاله، بطور مختصر به تشریح نکاتی در رابطه با اصول مراقبت و نگهداری از فلوت های ریکوردر پلاستیکی و چوبی می پردازیم. با ما همراه باشید.
آموزش اصول اولیه گام نوازی فلوت

آموزش اصول اولیه گام نوازی فلوت

گام ها، مهمترین زیر بنای ساختار موسیقی می باشند. به همین دلیل است که وقت گذاشتن و تمرین کردن و یادگیری گام ها و آرپژها، مهم ترین و اساسی ترین تمرین بنیادی و ساختاری انگشتان هر نوازنده ای هستند.پس بهتر است بدانید، گام نوازی چه برای یک هنرجوی مبتدی و چه برای نوازنده های حرفه ای، از مهمترین تمرینات روزانه بحساب می آیند. به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان هنگام انجام تمرینات گام نوازی عجله نکنید و بدانید که گام نوازی و با سرعت و دقت نواختن همزمان گامها، نیازمند صرف وقت تمرینات دراز مدت و زیادی می باشد و هرگز در کوتاه مدت محقق نمی شود.
چارت انگشت گذاری نت های فلوت کلید دار

چارت انگشت گذاری نت های فلوت کلید دار

چارت انگشت گذاری نت های فلوت کلیددار، نموداری است که با کمک آن می توانید نحوه بدست گرفتن و انگشت گذاری لازم برای به صدا در آوردن نت های یک فلوت کلیدی را بشناسید و یاد بگیرید. قبل از آنکه قصد آموزش نوازندگی فلوت را داشته باشید، بهتر است بدانید سازی که قصد یادگیری آنرا دارید، از چه نت تا چه نتی را می نوازد. در واقع یک فلوت کلیددار چند نت و چند اوکتاو دارد؟ نت های یک فلوت کلیددار استاندارد، از نت «دو» | C4 خط چهارم شروع شده و تا نت «ر» | D7  یعنی 3 اوکتاو و سه نت را پوشش می دهد.
پن فلوت

پن فلوت

پن فلوت | Pan Flute ، که به نامهای سیرینکس | syrinx یا کوییلز | quills ، زامپونا | zampoña ،پن پایپس | Pan Pipes و یا سازدهنی سرخ‌پوستان ، نام های رایج این فلوت است. سیرینکس سازی بوده است که مدتها در میان اقوام مختلفی مثل قوم اینکا در آمریکای جنوبیو به عنوان یکی از سازهای عوام (Folk Instrument)یعنی سازهایی که بوسیله مردم عادی و برای اجرای موسیقی فولکلوریک ساخته شدهو مخترع واقعی آن مشخص نیست، رواج داشته استو جد سازهایی چون اُرگ بادی | Pipe Organ و هارمونیکا | Harmonica به شمار میرود.در واقع نام این ساز، از مجسمه ی خدای پن که این ساز را در دست دارد، گرفته شده است.از آنجایی که پن فلوت ساز مورد علاقه پن | Pan ، خدای حامی شبانان و گله ها در یونان باستان به شمار می آمد، این چنین نامگذاری شد.
فلوت باس

فلوت باس

فلوت باس را با فلوت استاندارد اشتباه نگیرید! متاسفانه برخی افراد در ایران، فلوت استاندارد را، یعنی فلوتی که از جنس فلز نقره ساخته می شود و در وب سایت «ایران فلوت» مورد بحث ما قرار دارد، به اشتباه به فلوت باس می شناسند. در حالی که فلوت باس، عضو بزرگ خانواده فلوت‌‌ها با سر عصایی شکل می باشد و گستره صوتی فرکانسهای باس را پوشش می دهد.
فلوت آلتو

فلوت آلتو

فلوت آلتو، بعد از پیکولو و فلوت استاندارد کوک دو، عضو سوم خانواده فلوت های کلیددار محسوب می شود.
در یک گروه موسیقی یا ارکستر، به ندرت پارتی برای فلوت آلتو نوشته می شود. در واقع فلوت آلتو، یک ساز انتقالی است و در کوک سُل قرار دارد. بدین معنا که به اندازه یک فاصله چهارم نسبت به فلوت کنسرت کوک دو (استاندارد) پایین تر قرار می گیرد.
وقتی که شما پارتیتوری برای فلوت آلتو دارید، هر آنچه را که در کاغذ برای شما نوشته شده است، اجرا می کنید، ولی نُت های شما به اندازه یک فاصله چهارم پایین تر از آنچه که شما می نوازید صدا می دهند. این وظیفه تنظیم کننده پارت آلتو می باشد که آنرا با توجه به انتقالی بودن این فلوت، به گام صحیح ارکستر ترَنسپوز کند.
فلوت پیکولو

فلوت پیکولو

فلوت پیکولو در واقع سر دسته زنان خواننده اپرا است. وقتی در یک آنسامبل نواخته می شود، قطعا مرکز کانون توجهات است. سازی کوچک، که یک اوکتاو بالاتر از یک «کنسرت فلوت» صدا می دهد. این بدان معناست که شما صدای یک فلوت پیکولو را اغلب بعنوان زیرترین صدای یک بند یا ارکستر می شنوید. نت هایی که برای پیکولو نوشته می شود، دقیقا همان نت های فلوت کنسرت کوک دو است و شما می توانید دقیقا همان انگشت گذاری را که برای فلوت استفاده میشود، بکار ببرید، با این تفاوت که تمامی نت ها یک اوکتاو بالاتر از فلوت کنسرتی صدا می دهند.
فلوت باروک

فلوت باروک

تئوبالد بوهم در سال ۱۸۳۲ سیستم فلوت کلید دار خود را اختراع و عرضه کرد. ۱۵ سال بعد، اصلاحاتی جهت بهبود این سیستم انجام داد. در واقع فلوت مدرن امروزی، نتیجه تلاش های بوهم بوده است که با بهینه سازی سیستم انگشت گذاری فلوت بوهم، طی سالیان سال، امروزه نوازندگی آن، نسبت به گذشته های دور، به مراتب ساده تر شده است. در واقع فلوت بوهم به یکی از بهینه ترین اشکال خود در طول تاریخ تبدیل شده است. چرا که فلوت اختراع شده توسط بوهم، به شکل امروزی نبود. بزرگترین ایراد آن، نداشتن سیستم کلیدی مناسب و به تعداد کافی بود که این امر انگشت گذاری برخی نت ها را پیچیده می کرد و در نتیجه نوازندگی این ساز برای نوازنده دشوار می شد. «ادوین دانغیانس»، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد توسعه و برنامه ریزی و نوازنده و محقق ساز فلوت، مقاله ای در مورد فلوت دوره باروک، ترجمه و بررسی نموده. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سمینار فلوت تهران | ۲۲ تا ۲۴ تیر ۱۳۹۵

ششمین سمینار سالانه انجمن فلوت ایران ۲۲ تا ۲۸ تیر ماه سال ۱۳۹۵ توسط گروه موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با چند برنامه متنوع برگزار می شود.
کانون فلوت پردیس هنرهاى زیبا، که با نام «انجمن فلوت ایران» در پردیس هنرهای زیبا فعالیت می کند، ششمین سمینار سالانه خود را از ٢٢ تا ٢٨ تیرماه ١٣٩۵ در گروه موسیقى پردیس هنرهاى زیباى دانشگاه تهران برگزار خواهد کرد.
این سمینار شامل کارگاه هاى آموزش فلوت، مسترکلاس فلوت، کمپ کودکان و نوجوانان، و کنسرت هاى مختلف توسط نوازندگان داخلى و خارجى خواهد بود.

فلوتیست ایرانی یک رکورد ثبت کرد : «پرواز زنبور عسل» در یک قدمی گینس

نوازنده جوان فلوت کلاسیک، آرمین قیطاسی در یک نشست خبری از تلاش خود برای شکست رکورد گینس با اجرای قطعه «پرواز زنبور عسل» کورساکف خبر داد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، آرمین قیطاسی نوازنده جوان فلوت کلاسیک کشورمان دوشنبه ۱۲ مهر ماه در یک نشست خبری که در تالار وحدت تهران برگزار شد، از شکست رکورد جهانی سرعت در نوازندگی فلوت قطعه «پرواز زنبور عسل» به آهنگسازی کورساکف و دعوت از مسئولان گینس برای ثبت این رکورد جهانی خبر داد.قیطاسی در این خصوص توضیح داد: حدود سه سال پیش بود که در منزل، همراه دوستم تصمیم گرفتیم تا قطعه «پرواز زنبور عسل» کورساکف را اجرا کنیم که این اتفاق رخ داد و ما پس از اجرای این قطعه که کاملا به صورت شخصی و بدون هیچ انگیزه خاصی اجرا شد، فیلم آن را در یوتیوب آپلود کردیم. این نکته بسیار جالب توجه بود که بعد از یک ماه از گذشت این اجرا مشاهده کردیم کاربرانی بالغ بر ۱۵ هزار نفر از این اجرا در خارج از کشور دیدن کرده و از آن استقبال کرده اند.وی ادامه داد: در همین اوقات بود که تص

آذین موحد: نوازندگان جوان فلوت حضوری قدرتمند در جشنواره موسیقی جوان دارند

آذین موحد گفت: خوشحال هستم که ساز فلوت با این قدرت در جشنواره موسیقی جوان حضور داشت.این دستاورد را مدیون تلاش‌های معلمان و مربیان جوانی هستیم که طی ۱۰ – ۱۵ سال اخیر تلاش بسیار زیادی کرده اند.به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران،آذین موحد عضو هئیت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز فلوت گفت:طبیعی است که همیشه در برگزاری اینگونه مسابقات که در آنها سعی شده است سطح حرفه‌ای و آکادمیک، مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، تحصیلکردگان دانشگاهی موفق‌تر عمل کرده‌اند.در جشنواره امسال نیز گروه سنی”ج (۲۰ تا ۲۴ سال)”موفق‌تر بودند.

سمینار فلوت تهران | لذت نوازندگی موتزارت | ۲۰ الی ۲۲ تیر ۱۳۹۶

پیشینه سمینارهای فلوت تهرانپس از برگزاری ۵ سمینار موفق تابستانی در موضوع آموزش فلوت در سال های گذشته که گرایش بر ارائه موضوعات مختلف مربوط به اصول بنیادین و پداگوژی فلوت داشته است، سمینار امسال با گرایش خاص به معرفی اصول نوازندگی در آثار یکی از آهنگسازان شهیر اروپا خواهد پرداخت.موضوع سمیناراین سمینار متمرکز بر آموزش نوازندگی فلوت و سبک شناسی قطعات فلوت ولفگانگ آمادئوس موتزارت برنامه ریزی شده است.و کارگاه های تخصصی و مستر کلاس ها، شرکت کنندگان را با مباحث مهم در درک موسیقی موتزارت و آموزش فلوت اشنا خواهد کرد.از رویکرد های جذاب این سمینار، ایجاد فرصت های بسیار زیاد برای نوازندگی فلوت توسط شرکت کنندگان است.به غیر از اجرای قطعات در مستر کلاس ها، شرکت کنندگان فرصت خواهند یافت در صورت داشتن توانایی خوب در اجرای کنسرتو ها که به تشخیص مدرسین مستر کلاس ها انجام خواهد شد، به اجرای این قطعات در شرایط کارگاهی با ارکستر دانشگاه تهران به رهبری سهراب کاشف و ارکستر نوجوانان ایران به رهبری آرمان نوروزی بپردازند.
آموزش اصول مراقبت از سر ساز فلوت‌ کلید‌‌دار

آموزش اصول مراقبت از سر ساز فلوت‌ کلید‌‌دار

سرساز فلوت کلیددار، به عنوان بخشی از ساز فلوت که وظیفه تولید صدایی با کیفیت را به عهده دارد، مهمترین و حساس ترین قسمت یک فلوت کلید دار به حساب می آید. لذا مراقبت از این بخش فلوت، چه از نظر نظافت و چه از نظر ایمنی در برابر ضربه، اهمیتی بسیار زیادی دارد. در این مقاله نکاتی را برایتان تشریح می کنیم که شاید کمتر به آنها توجه کرده باشید…همیشه مطمئن شوید که سر ساز فلوت‌تان به بدنه آن اتصال نسبتا محکمی دارد. اتصالی که بیش از حد شُل باشد، منجربه تولید صدایی ضعیف می گردد. درست همانطور که اگر تامپون‌ها (Pads) نشتی هوا داشته باشند. همواره داخل لوله سر ساز و مفصل زبانه (Tenon) ساز را (قسمت کدر رنگ پایین سرساز که به بدنه فلوت متصل می شود) را تمیز نگه دارید. انباشته شدن گرد و خاک و کثیفی می تواند باعث افت کیفیت صدای سر ساز شود. پاک کننده‌های لاک ناخن مثل استون، مواد بسیار مناسبی برای پاک کردن کثیفی های چسبنده روی سطح فلزی ساز هستند.
ویبراسیون مهار نشده و خارج از کنترل

ویبراسیون مهار نشده و خارج از کنترل

ویبراسیون نا منظم نوازنده، که به صورت نا آگاهانه بر روی نت های یک ملودی اعمال می شود…گوش دادن به یک قطعه موسیقی در حالیکه، ملودی با نوسان هایی بزرگ و نامنظم، نامفهوم شده‌ است، کار بسیار ناخوشایندی است. ویبره ی بی حساب و کتاب، بیشتر از این که به زیبایی قطعه بیافزاید، توجه را از ملودی منحرف کرده و به سمت خود جلب می نماید. مارسل مویس فلوت نواز بزرگ فرانسوی، یکبار از هنرجویی که برایش مینواخت پرسید: آیا حالت خوب نیست؟! هنرجو پاسخ داد که حالش خوب است و تشکر کرد. وقتی به نواختن ادامه داد، مویس اصرار کرد که اگر می خواهد می‌تواند دراز بکشد. مدتی نگذشت که همه حاضرین و از جمله خود هنرجو متوجه شدند که مویس او را به خاطر ویبره نا منظمش دست انداخته است. این درسی بود که آن هنرجو تا مدت ها فراموشش نمی کرد.

برای تمرینات روزانه خود، برنامه ریزی کنید

چه هنرجوی مبتدی باشید و چه پیشرفته، در هر جلسه تمرین وقت خود را به سه بخش تقسیم کنید.کیفیت صدای فلوتچه فقط سه نت بلد باشید و چه مشغول تمرین اتودهای دشوار و صداسازی و ساخت ملودی های پیچیده باشید فرقی نمی کند.آهسته بنوازید و به صدای ساز خود خوب گوش دهید و ببینید چگونه می شود آن را به تدریج بهتر کنید.فنون نوازندگی فلوتممکن است به تازگی مشغول یادگیری انگشت گذاری های فلوت شده باشید.یا اینکه می توانید آرپژها را با سرعت بالا اجرا کنید.در هر صورت همواره سعی کنید روان و دقیق بنوازیدو به انگشت گذاری خود دقت کنید.تمرین روی قطعات موسیقیقطعه ای را انتخاب کنید که واقعاً در سطح مهارت‌های شما باشدو آن را خوب تمرین کنید و همه جزئیات و علائم نت آن قطعه را بررسی و اجرا نمائید.هدف آهنگساز را کشف کنید.ابتدا ریتم و اجرای تک تک نت ها را تمرین کنید و سپس به نحوه بیان دینامیک ها، کوک، احساس قطعه و جمله بندی موسیقایی توجه نمائید.وقتی آهنگسازان نواختن یک ساز را مجسم می‌کند، در واقع هر جمله را بارها و بارها در ذهن خود می نوازند.شما تنها به شرطی پیشرفت خواهید کرد که درست بیاموزید و تمرین کنید.
آشنایی با سرساز فلوت کلیددار و ساختار آن

آشنایی با سرساز فلوت کلیددار و ساختار آن

سرساز یک فلوت، مهمترین قسمت آن فلوت است که نقش تولید صوت و تعیین کیفیت صدای فلوت را در اولین مرحله به عهده دارد. در این مقاله سعی داریم به معرفی این بخش از فلوت و اجزای آن بپردازیم…واژه Head Joint ، قسمت بالایی فلوت است، که سر نوازنده مقابل آن قرار می گیرد. این بخش قطعا مهم ترین قسمت یک فلوت است که با قرارگیری لب پایین نوازنده بر روی حفره پلیت لب | Lip Plate و دمیدن هوا به درون آن، منجربه تولید صوت می شود. پلیت لب | Lip Plate توسط یک حلقه (رینگ) فلزی به نام رایزر | Riser بر روی لوله سرساز نصب شده است. به طور کلی شکل پلیت لب | Lip Plate یک فلوت و فرم حفره تعبیه شده بر روی آن، تعیین کننده رنگ صدای یک فلوت است که نوازنده آن را می نوازد.
تاثیر تاج سرساز بر کیفیت و رنگ صدای فلوت کلیددار

تاثیر تاج سرساز بر کیفیت و رنگ صدای فلوت کلیددار

فلوتیست، پویان فرزین مقاله ای تحت عنوان «تاثیر فرم تاج سرساز بر کیفیت صدای فلوت» را از وبلاگ فلوتهای پاول ترجمه کرده. به امید اینکه براتون مفید واقع بشه. همه قسمت‌ های تشکیل دهنده head joint (سرساز) یک فلوت کلید دار، در رنگ و شخصیت صدای فلوت موثر هستند. crown (تاج) سرساز نیز از این قاعده مستثنا نیست. فاکتور وزن، فرم و متریال ساخت تاج یک فلوت، بر صدای فلوت تاثیر میگذارد. در بیشتر موارد، تاج سنگین تر، منجر به تولید صدایی تیره تر و پخته تر می شود. به همین دلیل بسیاری از نوازندگان فلوت ترجیح میدهند که از تاج سنگین، ساخته شده با طلای ۱۹٫۵ ایار استفاده کنند. اما اغلب سرساز‌هایی با تاج سنگین تر، اندکی دیرتر به تولید صدا جواب میدهند.
فلوت بوهم

فلوت بوهم

فلوت کلید دار، در طول تاریخ همیشه این تعداد کلید را که امروز دارد، نداشته. در حقیقت، در یک زمان از تاریخ، فلوت اصلا کلید نداشته! از سال ۱۶۶۰ تا زمان Theobald Boehm | تئوبالد بوهم (۱۸۸۱-۱۷۹۴) سیستم فلوت های کلید دار محبوبیت زیادی بدست آورد. کلید های فلوت، از یک کلید به هشت کلید افزایش یافت. ابتدایی ترین فلوت های کلیدی اصلا قطعه Footjoint | پای فلوت نداشتند. بنابراین، پایین ترین نت آن ها طبیعتا نت D (ر) بود. تا اینکه تئوبالد بوهم، فلوت ساخته دست خودش را به دنیا عرضه کرد که به فلوت بوهم معروف شد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید…
بدنه فلوت کلید دار

بدنه فلوت کلید دار

بدنه فلوت کلید دار | Body بخش میانی و بزرگ ترین بخش از سه قطعه اصلی تشکیل دهنده یک فلوت می باشد. همچنین این بخش از فلوت شامل بیشترین اجزای مکانیکی یک فلوت کلید دار است. بزرگترین تفاوت میان سرساز فلوت و بدنه فلوت کلید دار، حضور کلیدهای تعبیه شده بر روی بدنه فلوت می باشد. کار کلیدهای یک فلوت، پوشاندن یا باز نگه داشتن سوراخهای صدا | Tone Holes فلوت می باشد که این سوراخها با فواصل و موقعیت دقیقی نسبت به هم محاسبه شده بر اساس علم فیزیک صوت، بر روی لوله فلزی فلوت تعبیه شده اند.
فلوت کهنه یا ساز نو؟

فلوت کهنه یا ساز نو؟

فلوت، سازی است که شاید عده اندکی از مردم حداقل یکبار نواختن آن را تجربه کرده باشند، شاید بسیاری از آن ها هنوز فلوت های شان را که ۱۵ تا ۲۰ سال پیش در دوره دبیرستان می نواخته اند، نگه داشته اند. این افراد در همه این سال‌ها، ساز خود را در گنجه یا انباری خانه خود، به این امید که روزی دوباره سراغ آن خواهند رفت، نگه داشته اند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید و قصد دارید تا برای ساز خود تصمیمی بگیرید، پیش از آنکه به نواختن آن ساز فکر کنید، باید بدانید که ساز مورد بحث به مقداری رسیدگی و تعمیرات نیاز خواهد داشت.
«پای فلوت کلیددار» و اجزا تشکیل دهنده

«پای فلوت کلیددار» و اجزا تشکیل دهنده

اجزای پای فلوت کلیددار : در این مقاله قصد داریم تا شما را با کوچکترین قطعه اصلی یک فلوت کلیددار آشنا کرده و اجزاء تشکیل دهنده آن و نحوه عملکرد این قطعه را در یک فلوت کلیددار به شما معرفی کنیم. در انتهای بالایی پای فلوت | Foot joint، یک حلقه فلزی ضخیم به اسم سوکت | Socket تعبیه شده که پای فلوت | Foot joint از این قسمت به زبانه | Tenon بدنه فلوت متصل میشود. پای فلوت | Foot joint هم دارای مکانیزم و ساختاری مانند بدنه فلوت | Body می باشد. در ادامه، اجزا تشکیل دهنده مکانیزم قطعه پای یک فلوت کلیددار به همراه تصویر مشخص شده است. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
آموزش چک کردن و تنظیم کوک سرساز فلوت کلیددار

آموزش چک کردن و تنظیم کوک سرساز فلوت کلیددار

کوک صدا دادن یک فلوت به عوامل زیادی بستگی دارد. ولی کوک سرساز یک فلوت کلیددار، با یکبار بررسی، دست کم تا مدتی معین، دیگر نیازی به بررسی مجدد ندارد. در این مقاله روش بررسی و کوک کردن صحیح سرساز یک فلوت را به شما آموزش می دهیم. البته لازم به توضیح است که کوک بودن سرساز فلوت به تنهایی تضمین کننده کوک صدا دادن صدای فلوت شما نیست. این امر به عوامل دیگری بستگی دارد که آنها را در مقالات بعدی بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

با فلوت های شرکت موراماتسو بیشتر آشنا شوید

تاریخچه شرکت موراماتسواز سال ۱۹۲۳ که اولین فلوت شرکت موراماتسو توسط  late Koichi Muramatsu ساخته شد، هزاران هنرمند در سرتاسر دنیا از میان سایر برندهای فلوت، این برند را انتخاب کرده اند. تا اینکه ادامه مسیر هدایت این شرکت، از پدر به پسر: Osamu Muramatsu رسید و تا امروز شرکت موراماتسو سنت ساخت یکی از بهترین و گران قیمت ترین برندهای فلوت دنیا را به رهبری نوه خود، Akio Muramatsu ادامه داده است.
مارسل مویس | Marcel Moyse

مارسل مویس | Marcel Moyse

مارسل مویس فلوتیست بزرگ فرانسوی، که به واسطه تدریس و کتاب هایش، تاثیر بسیاری بر جامعه فلوت دنیا گذاشته است.وی فلوت نوازی ماهر بود.صدای سازش فوق العاده گرم و دلپذیر بودو با سبکی پر احساس و آوازی، و با تکنیکی روان می نواخت.گوش دادن به ضبط های وی به طور کامل روشن می کند که چرا او آن همه تمرین های ملودیک را نوشت!یافتن ضبط های مویس ساده نیست.
رضا ناژفر

رضا ناژفر

رضا ناژفر در  تهران و در خانواده ای هنر دوست به دنیا آمد،  وی در سن ۱۷ سالگی نواختن فلوت را آغاز کرد.
وی نوازندگی فلوت را تحت نظر استاد محمد لقا و سعید تقدسی و اصول آهنگسازی را نزد مرتضی‌ حنانه، فرید عمران و مهران روحانی آموخت. رضا ناژفر در اوترخت (هلند) درکنار ابی دکوانت در آکادمی وین، و آهنگسازی را نزد توماس کریستیان داوید و دیتر شرمان، و نوازندگی فلوت را نزد باربارا گیزلر و دیتر فلوری کار کرد و به ادامه تحصیل پرداخت.
در دوران تحصیل در وین در سال ۱۹۸۸ به عنوان فلوتیست تکنواز در ارکستر تئاتر وین مشغول به کار شد و از همان سال هم در کنسرواتوارهاى مختلف به تدریس فلوت مشغول شد.
ناصر رحیمی

ناصر رحیمی

ناصر رحیمی در سال ۱۳۴۱ در تهران متولد شد و در هنرستان موسیقی ملی گامهای اولیه و تکمیلی در زمینه نوازندگی، ساز فلوت را نزد کامبیز روشن روان و منوچهر منشی زاده فرا گرفت.درآذر ماه ١٣۵٨ پس از فراغت از تحصیل بصورت حرفه ای وارد ارکستر رادیو شد و از سال ۱۳۶۸ نیز، با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی صدا و سیما و ارکستر ملی و گروههای متعدد تریو، کوارتت و کوئینت به عنوان سولیست همکاری داشته است.وی حدود چهار سال نوازنده اول ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن بود و در اکثر جشنواره های موسیقی فجر با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشته است. همچنین در بیش ار یکصد موسیقی فیلم و سریال تا کنون شرکت داشته است.
فیروزه نوایی

فیروزه نوایی

در سال ۱۳۳۳ در اهواز متولد شد.وی پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران با اخذ بورسیه تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شدو تحت نظر پروفسور هانس رزنی چک (Hans Reznicek) مدرک کارشناسی ارشد خود را با رتبه ممتاز را اخذ کرد.
فروغ کریمی

فروغ کریمی

متولد ۱۳۳۴ در سنندج، در هنرستان ملی موسیقی زیر نظر منوچهر منشی زاده نواختن ساز فلوت را فرا گرفت. پس از دریافت دیپلم از این هنرستان، در هنرستان عالی موسیقی و در رشته فلوت تا دریافت دانشنامه لیسانس از محضر یوهان ریستا بهره گرفت. پس از گذراندن دوره ای در ایتالیا، از سال ۱۳۵۷ در وین، و در آکادمی موسیقی وین ادامه تحصیل داد و در رشته های تک نوازی فلوت و تعلیم و تربیت فارغ التحصیل شد.
آذین موحد

آذین موحد

دکتر آذین موحد عضو هیئت علمی موسیقی دانشکده هنر های زیبا – دانشگاه تهرانتحصیلات : دکترای نوازندگی موسیقی با تخصص هنرهای اجرایی و نوازندگی فلوت از دانشگاه ایلینوی آمریکاتحصیلات فوق دکترا در علوم نوازندگی در دانشگاه هاروارد آمریکا
مسعود زنگنه

مسعود زنگنه

مسعود زنگنه در سال ۱۳۲۶ در کرمانشاه متولد شد و از همان دوران کودکی علاقه زیادی به موسیقی داشت. وی از چیره دستان هنر فلوت ایران در سن هفت سالگی موسیقی را شروع و در سن ۱۳ سالگی مدرس موسیقی شد. با ارکسترهای رادیو همکاری داشت و در سن ۱۷ سالگی اولین آهنگ او با ارکستر گلها با صدای کوروش سرهنگ زاده ضبط شد.
درباره‌ی نویسنده
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
اطلاعات بیش‌تر
عضویت در باشگاه نوازندگان «ایران فلوت»
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
موضوعات